De garden route/ bazbus - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van judithopthoog - WaarBenJij.nu De garden route/ bazbus - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van judithopthoog - WaarBenJij.nu

De garden route/ bazbus

Door: Judith

18 April 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Nou ik ga weer proberen een verslag te schrijven van de afgelopen tijd. Het is nu alweer ruim 1.5 week geleden dat ik mijn vorige verslag schreef, veel gedaan en veel gezien. Hoop dat ik het allemaal een beetje in een verslag krijg.

Vorige week dinsdag zijn we na onze week kaapstad begonnen aan onze reis langs de kust met de bazbus. Wij zijn onze reis begonnen in Jeffrey's bay, dit was voor ons het plaatje achteraan de garden route. Totaal anders dan kaapstad dat was meteen duidelijk tijdens de 12 uur durende busreis, echt afrika onderweg gezien en daar waren we wel aan toe. Veel groen en veel ruimte. Super gevoel, met een lekker muziekje naar buiten kijken en rondrijden. Jeffreys bay is vooral een 'actief' plaatsje, het surfoord. Wij begonnen hier omdat we Jakob, de Nederlander hadden ontmoet in kaapstad die hier op scholen werkt in de township. Daar hebben we onze eerste dag dan ook mee gevuld. Jakob kwam ons ophalen en nam ons mee naar de gehandicaptenschool, kinderdag verblijf en basisschool in deze achterstandswijk. Zo bijzonder, alle kinderen wilde duidelijk alleen maar liefde. Direct toen we het schoolplein op liepen werden we overvallen door alle kinderen die om onze nek vlogen. Alle kinderen waren blij dat ze op school mochten zijn, ze genoten zichtbaar en wij ook. Ik moet zeggen, dit was wel mijn ding. Dus dat gaf ook wel de bevestiging dat ik de goede keuze heb gemaakt door ook vrijwilligerswerk te gaan doen.Het is dat ik al een een project heb, anders zou ik hier zo willen blijven plakken. Want moet zeggen, tijdens het reizen zovaak gedacht dat dit nog weken langer mag duren. We kunnen nog wel een tijd vullen met alles wat er te zien is.
In de middag nam Jakop ons mee naar de waterval, het leek even speelkwartier voor ons. Je kon daar van rotsen afspringen het water in, zwemmen, van de rotsen afglijden en met de kabelbaan in het water plonsen. En dat allemaal in de vrije natuurlijk. Ik wist op dat moment weer even zeker dat ik aan het reizen was. Donderdag ging Jakob terug naar Nederland, dus mochten we mee naar zijn afscheidsetentje, leuke mensen en veel nederlanders ontmoet met stoere verhalen van verhuizen naar Zuid Afrika. Op dat moment hadden we allemaal wilde plannen en wilde de reis alleen maar verlengen. Dat is wat al dat enthousiasme met ons deed. Leuk om te beseffen dat onze ontmoeting boven op de tafelberg ons deze geweldige dag heeft bezorgd.
De laatste dag Jeffreys bay zijn we gaan surfen, ook lekker actief en leuk, en in de middag zijn we gaan sandboarden. Aan het eind van deze dag waren we kapot, flink verbrand en vol blauwe plekken maar zeker voldaan.

En dan elke ochtend het besef van welke dag het is, elke dag hadden we wat anders verwacht. De tijd vliegt zo!!

Vrijdag zijn we verder terug ( richting kaapstad) gereden met de bazbus, onze volgende stop was stormrivers, tjitsikamma. Hier zijn we beland omdat Marijn ( mijn reisgenootje) zo stoer was om te gaan bungeejumpen. Vond ik niet zo nodig, en dood eng trouwens hoor van 260 meter hoge brug afspringen! Maar de rit ernaartoe was voor mij genoeg genieten, we moesten achter in een 'bakkie'. Auto met open achterkant zeg maar waar wij moesten zitten, en dat over de snelweg!! Hier was ons hostel een soort van kinderboerderij, mega achteraf met allemaal dieren, kampvuur en hangmatten. Gelukkig waren de dieren allemaal erg lui dus kon ik echt genieten van de rust en de omgeving. 'S een braai bij het hostel bij het kampvuur, daar voelde ik me ook echt op reis. Veel contact leggen met alle andere backpackers is tof!Oja en niet onbelangrijk, op het dakterras was een jaccussie waar Marijn, Anouk en ik 's avonds in zijn gaan liggen. Lekker vakantiegevoel. De tweede dag hier zijn we gaan hiken, wandeltocht over rotsen richting de waterval. De heenweg dachten we dat het allemaal erg makkelijk was en lachtte we erg om, de terug weg moest alles naar boven en viel het ons toch zwaar. Maar voldaan konden we in de hangmat ploffen. De avonden waren hier wel erg rustig omdat er in de omgeving niks te beleven en niemand te bekennen was.

Vanuit Stormsriver was onze volgende stop wilderness. Moet bekennen dat wij op het wild leven gerekend hadden, het bleek het strand leven te zijn. Maar met 30 graden hebben we ons heerlijk vermaakt aan het strand, waar ons hostel trouwens aan stond. Dus dat was genieten! Maar ook hier in de avonden weinig te beleven. Maar gelukkig had de bar een pooltafel die we ontdekt hadden. 2e dag hier zijn we gaan kanoen, eerst een uurtje kanoen, dan een klein uurtje hiken weer naar een waterval en dan de zelfde weg terug lopen en kanoen. Dit hebben op het perfecte moment gedaan, want eenmaal terug bij het hostel, onze eerste regendag. Dus maar weer veel poolen en hangen want verder was hier weinig te beleven. Oja en 's avonds uit eten en terassen zodat we even op wifi konden. De volgende ochtend zijn we naar de caveman geweest, wat was dat iets aparts zeg, een man die al 8 jaar in een grot woont en daar zijn huis heeft gemaakt. Onmogelijk uit te leggen, gekke omgeving en gek mannetje.

Die middag ging de reis verder, nu naar stellenbos; de bewoonde wereld. Ze noemen het hier de studentenstad. Waren we ook wel weer een beetje aan toe, avonden wat doen en niet om 10 uur slapen. De eerste dag stellenbos zijn we gaan winkelen, en goed gewinkeld. Alles mega goedkoop en met veel korting, miste een lange broek dus die gekocht en wel voor maar 9 euro haha! Voor 45 euro had ik 2 broeken, een jasje, een blousje en een ketting!! Onze tweede dag hier zijn we een wijn proef route gaan doen, super leuk. De hele dag werden we door een bus rondgereden naar 4 verschillende wijntuinen waar we zagen hoe het gemaakt werd en uit eindelijk mochten we proeven. Bij elke tuin ongeveer 5 wijnen. Een hele leuke dag! En 's avonds eindelijk weer op stap, dus laat naar bed. Een avondje stappen met beneden van alles en boven afrikaanse muziek werd ons gezegd over een club dus daar wilde we heen. De afrikaanse muziek en dansen bleek 'ons nederlandse' stijldansen te zijn. Hilarisch, alle jongeren op de dansvloer gingen 'los'. En wij deden vrolijk mee. En nu onze laatste dag stellenbos vol maken op de terrasjes, opzich is het hier wel een beetje een gewone stad zoals wij die kennen. Nu even in het internet cafe een reisverslag typen, ook wel een beetje om te tijd vol te krijgen want hier is alles gesloten omdat het goede vrijdag is. Vanavond gaan we met de bazbus terug naar kaapstad, voor ons laatste weekendje van de reis! Deze gaan we vullen met zaterdag dus morgenochtend paragliden. Hopen dat het nu wel door gaat! En zondag hebben we een dagtour geboekt naar kaap de goede hoop met een route langs allerlei leuke plekjes.

En dan is het al maandag, de tijd vliegt! Maandag vliegen we om kwart over 9 naar Durban, dan gaat het vrijwilligerswerk beginnen. Heel veel zin in, maar het reizen was ook genieten en had zo nog een tijd langer mogen duren daar hebben we het met zn 3e bijna elke avond over. We hebben super 3 weken gehad die voorbij zijn gevlogen.

Het is een hele korte samenvatting geworden, maar toch een heel verhaal. Zal alles nog een goed navertellen met de foto's erbij als ik thuis ben!

Liefs Judith

• 18 April 2014 - 14:59

MAMA:

HA DIE Judith,

wAT HEB JIJ AL EEN KOFFER EXTRA AAN BAGAGE VAN DE AFGELOPEN WEKEN.
    WE WETEN DAT DIT JE DING IS EN DAT STRAAL JE OOK UIT OP AL DIE MOOIE FOTO S.
    wE HOPEN DAT DE KOMENDE TIJD VOOR JE OOK ZO SUPER WORDT,MAAR DAT GAAT ZEKER LUKKEN.
    bLIJF GENIETEN VAN ALLES OM JE HEEN,EN KIJKEN WEER UIT NAAR JE VOLGENDE VERSLAG.
    SUCCES!!!!
    ,N DIKKE KNUFFEL EN VEEL LIEFS VAN PAP EN MAM

• 18 April 2014 - 14:59

Papa:

Super mooi verhaal Judith.
    Veel gezien, veel genoten, en een tijd vol mooie herinneringen.
    Hoop dat je nog veel geniet van jou project.
    XXX

• 18 April 2014 - 15:31

Roy:

Hee Judith,

Leuk om te lezen hoe het daar is en ik ben benieuwd naar de foto's!
    Nog veel plezier en geniet ervan!

RvB,

• 18 April 2014 - 17:49

Tantanja:

Hoi Judith,

Weer leuk om te lezen wat je allemaal hebt gedaan. Leuke vakantie en je hebt het land nu al een beetje leren kennen. Nu op naar het echte werk. Ik wens je alvast veel succes met je vrijwilligerswerk. Een ervaring die je de rest van je leven bijblijft!!
    Liefs, Tantanja. xxx

• 18 April 2014 - 19:10

Brechtje:

Ha die judith.
    Wat een gaaf verhaal toch weer.
    wat zal jij genieten!! Blijf dit ook zeker doen!!!
    Ik ben ook erg benieuwd naar foto's.
    Heel veel liefs van ons allen.
    Xxx
    jente jort en jurre jan en brechtje

• 19 April 2014 - 15:26

Ouders Van Anouk:

Hallo Judith.
    Wat mooi om te lezen dat jullie het zo goed maken.
    Fijn hoor. Deze ervaring/belevenissen kunnen jullie blijven koesteren!
    Succes met je vrijwilligerswerk....maar dat zal je wel lukken.

• 19 April 2014 - 15:43

Fam Van De Ven:

Zo Judith al veel meegemaakt terwijl het echte werk nu pas moet beginnen. Succes volgende week

• 19 April 2014 - 20:50

Marloes En Koen:

Hee juut..
    Dat zijn nog is mooie ervaringen op de foto's zie je dat je geniet!!
    Blijf dat vooral doen. Veel plezier en goede vlucht we horen wel als je daar aangekomen bent hoe t is.
    Geniet ervan en veel plezier en succes met je nieuwe verdere uitdaging!!
    Veel liefs Marloes en Koen

• 19 April 2014 - 21:03

Petra:

Hoi Judith
    Ik heb weer met veel plezier een stukje mee mogen genieten van je reis.
    Je hebt weer een heel andere kijk gekregen over het leven in Zuid Afrika .
    Ook 12 uur met de bus reizen is niet saai, als je constant iets anders te zien krijgt,waardoor je weer veel indrukken opdoet.
    Te veel om nu te beschrijven maar wel goed opgeslagen in je geheugen en waarschijnlijk,ook vastgelegd met je camera.
    Ook de kinderen hebben je hart geraakt en dat zal de komende tijd niet minder worden als je met het vrijwilligerswerk gaat beginnen.
    Ook het hiken en de uitdagende activiteiten heb je ook goed doorstaan en natuurlijk het relaxen daarna.
    Ik blijf je volgen en ik wens je veel werkplezier de komende weken
    veel liefs

• 19 April 2014 - 23:25

Willy:

Hoi hoi, Gezellig hoor, zittend in de Nederlandse zon je Afrikaanse avonturen te mogen lezen. Helemaal te gek en zo'n bazbus is wel een uitkomst zeg.
    Ben benieuwd naar je vrijwilligerswerk. Wordt ook weer leuk.
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal. Nog een heel leuke tijd, schrijf ze, wij lezen wel en alles vastleggen op de foto. Tot siens en baie plezier met je werk, groetjes van my, Willy

• 20 April 2014 - 19:26

Martien:

hoi juutje,

leuk om te lezen over wat je allemaal meemaakt en beleeft. Geniet er maar flink van.

groetjes van " ome" Martien

• 22 April 2014 - 22:17

J Verhagen :

hoi judith met veel belangstelling weer je avonturen gelezen het was weer prachtig wij zijn nu weer beniewd naar het vrijwillgers werk het zal wel anders zijn als in kaapstad ik hoop dat je dat ook wel merkt geniet van het werk met de kinderen die vinden je zeker heel lief stuur maar eens een foto van je werk nou stop ik wij blijven je volgen de groeten van opa en oma op zijn spoordonks houdoe

• 28 April 2014 - 10:30

Erika:

Hey Juutje,
    Wat een leuke verhalen.
    Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt.
    Ben zeer benieuwd naar de verhalen van je werk.
    Deze zal zeer zeker apart zijn.
    Heel veel plezier en geniet er lekker van.
    Ben benieuwd naar de foto's.
    Zullen een keertje skypen.
    Heel veel groetjes van ons.
    Groetjes uit de hoge laren,
    p.s. je krijgt kusjes van Rein
    Halleeeeeeeeeeeeeeeee